Всички сме го преживели или поне сме го видели: вие сте на публично място и на дете или му е отказан достъп до телефон, или му отнемат телефон или таблет. Последвалата истерия надминава повечето други избухвания. Знаем, че в днешно време децата имат взаимодействие с екрани, което кара повечето да се чувстват неудобно. Причината за манията им настрана, какво се случва с децата, когато прекарват много време пред екрана? Ефектите от времето пред екрана върху децата са честа тема на статии и изследвания. Нека да разгледаме някои от ефектите.

Химия на мозъка

Детският мозък не може да се справи с излагането на допамин, свързано с прекомерното време пред екрана. Самите екрани в този случай не влияят на допамина, това, което показват екраните, причинява проблемите. Социалните медии, игрите и видеоклиповете се свързват с химията на мозъка на вашите деца по неестествен и агресивен начин. Чувството, което детето изпитва, когато спечели игра или когато завърши видеоклип, причинява пристрастяване. Пристрастяване към чувството, което екранът им дава, и по този начин пристрастяване към екрана. Ярък пример за това са „видеоклипове за разопаковане“. Гледаме ги и като възрастни. Видеоклиповете показват, че някой отваря подарък или нова играчка. Очакването и въодушевлението при отваряне на подарък или нова играчка се усещат не само от отварящия, но и от наблюдателя. Децата след това научават поведението на „прилив“ на химикали от гледането на някой друг да прави нещо, което искат да направят. Гледането в реалния живот обаче е различно. „On-demand“ и изкуственият характер на тези видеоклипове говорят сами за себе си.

 

Развитие

Нарушенията и трудностите в развитието следват прекомерното време пред екрана. Децата се борят в развитието както социално, така и психически, ако се пристрастят към екраните, особено в млада възраст. Взаимодействието лице в лице е от ключово значение за да могат децата да се развият в напълно оформени, социално уверени личности. Регресивната социална тенденция, разпространена днес сред децата, се дължи поне отчасти на времето, прекарано пред екрана. Те не само се научават да се забавляват без приятели, но и че не се нуждаят от никакви взаимоотношения, за да бъдат ангажирани. Те просто се нуждаят от нещо на екрана, което обичат да гледат или играят. Психически децата, които прекарват твърде много време пред екрана, имат повече трудности в училище.

Физическо състояние

Тази връзка е очевидна и понякога преувеличена. Въпреки това, децата които използват екрани твърде много, са склонни към затлъстяване и други проблеми, свързани с физическото състояние. Причината, разбира се, е заседнал начин на живот. Ограничаването на времето пред екрана кара децата да търсят забавление извън къщата или в по-физически занимания. Значението на такива физически дейности не може да бъде преувеличено.

 

Здраве на очите и съня

Децата все повече се оплакват, че имат проблеми с дигитална умора на очите и проблеми със съня. И двете се дължат на продължително излагане на екрани. За разлика от другите ефекти, изброени тук, и двата проблема са свързани с екраните, а не със съдържанието задължително. Синята светлина, излъчвана от екраните, причинява дигитална умора на очите и нарушава цикъла на съня. Децата са особено уязвими, като се имат предвид ранните им етапи на развитие. Чистотата на синята светлина, която удря очите им, ги наранява, независимо от съдържанието на екраните.

Постигането на баланс с времето пред екрана на децата ви може да бъде трудно. Всеки родител трябва да реши как да подходи. Въпросите, повдигнати тук, не могат да бъдат пренебрегнати. Имайте предвид развитието и бъдещето на децата си. Що се отнася до въпроса за здравето на очите и съня, гледайте какво препоръчва този лекар за вас и вашите деца и проверете очилата специално за деца.